"Rýchlosť dobiehania slovenskej ekonomiky kulminovala pred finančnou
krízou, pričom táto dynamika bola po pobaltských štátoch najvyššia
spomedzi krajín A8 (skupina ôsmich stredoeurópskych a východoeurópskych
krajín, ktoré pristúpili do EÚ v roku 2004). Vo všetkých krajinách A8
došlo po finančnej kríze k spomaleniu procesu dobiehania, ale v prípade
Slovenska možno pozorovať postupný dlhodobý trend spomaľovania
konvergencie," uviedla NBS. V posledných rokoch pritom podľa NBS
došlo k praktickému zastaveniu dobiehania a rast Slovenska a Česka bol v
tomto období najnižší spomedzi krajín A8.
Pohľad na zásadné výzvy, ktorým čelí naša krajina, sa oproti minulým
rokom podľa NBS nemení a oproti minuloročnej správe došlo celkovo len k
miernym posunom hodnotenia. Zaostávanie Slovenska v produktivite práce
sa mierne prehĺbilo. "Výsledkové ukazovatele sociálnej inklúzie sú
naďalej priaznivé, ale dosah relatívne vysokej inflácie viedol k
vyššiemu nárastu rizika chudoby a sociálneho vylúčenia, ako aj
materiálnej deprivácie v porovnaní s priemerom krajín EÚ," priblížila NBS. Naopak, mierne pozitívne sa vyvíjala situácia na trhu práce.
Národná banka vydala pre vládu aj niekoľko odporúčaní. Sociálna politika
štátu by sa podľa NBS mala zamerať na najzraniteľnejšie skupiny
obyvateľstva a vláda by sa mala vyhýbať plošným fiškálnym opatreniam.
Pomôcť môže posilňovanie princípov hodnoty za peniaze a pokračovanie
implementácie výdavkových limitov v rozpočtovom procese. Nevyhnutné je
ďalšie zlepšovanie výberu daní, vhodná je zmena daňového mixu zo
zdaňovania príjmov v prospech environmentálnych daní a daní z
nehnuteľností.
Okrem prechodu na ekonomiku založenú na inováciách by mali k
naštartovaniu ekonomiky prispieť aj snahy o zlepšovanie podnikateľského
prostredia, znižovanie administratívnej záťaže podnikania, digitalizáciu
verejnej správy a reformu justície. K tomu je nevyhnutné pokračovať v
reformách v oblasti vzdelávacieho systému, financovania a organizácie
výskumu, ako aj zvýšenia výdavkov na výskum a vývoj.
Výzvu a zároveň príležitosť pre Slovensko predstavuje efektívnejšie
čerpanie prostriedkov zo štrukturálnych fondov 2014 - 2020 a z plánu
obnovy. Čerpanie fondov EÚ je na Slovensku dlhodobým problémom v
dôsledku neefektívneho manažmentu a nízkej absorpcie. Navyše paralelne
dochádza k spusteniu nového programového obdobia 2021 - 2027.